Opdracht 9: Wiki

Wiki’s kende ik natuurlijk al. Ik zoek vaak genoeg in onze UBA wiki, naar een telefoonnummer, werkdagen, afdelingen en het is ook leuk om het gezicht te zien van iemand met wie je emailt of telefonisch contact hebt.

Ook Wikipedia was mij niet onbekend en heb hier en daar wat gewijzigd (links toegevoegd e.d.)

Ik wist echter niet waar dat “wiki” vandaan kwam en wat een “wiki” nu eigenlijk is. Ook had ik nog niet zo veel ervaring met de lay-out van een Wiki-pagina. Dit was niet alleen heel leuk om te doen, maar ik kreeg toch al enige nostalgische gevoelens naar die goede oude HTML-in-kladblok-tijd (Web 1.0?) waar mensen (waaronder ik) hun creatieve uitingen in de vorm van raadselachtige coderingen op het WWW wisten te plaatsen. Alleen al het feit dat een code in een tekstbestand een kleur of een vorm kan bepalen (bijv. #000000 = zwart), dat is toch op zijn minst boeiend te noemen… 🙂

Ik heb mij tijdens de Spoetnik bezemklas, samen met Roland, op de pagina van het Kunsthistorisch Instituut gestort. Vandaag ga ik nog wat verder knutselen met de afbeeldingen… (een overlap met een ander KHI project, daarover later meer).

P.S. wat leuk dat je in de Wiki bij afbeeldingsgegevens (metadata) kunt zien met welke camera de afbeeldingen gemaakt zijn!

Geef een reactie

