Opdracht 12: ‘eigen zoekmachine maken’

Deze opdracht had ik samen met Roland gedaan tijdens de Spoetnik bezemklas. De toegevoegde websites waren verschillende online boekenwinkels, dus zo gingen we op zoek naar boeken…

Ik ging op zoek naar boeken van Anton Koolhaas. Mijn resultaten waren niet zo best. Rollyo gaf veel rommel. Google presteerde het bij de gegeven resultaten geen bijster interessante treffers te geven op “Anton Koolhaas” maar bij de gesponsorde koppelingen stond precies wat ik hebben moest: een lijstje met verschillende boeken van Anton Koolhaas, en wel via Bol.com te koop (maar waarom niet in mijn zoekresultaten?) rara…?

Mijn conclusie: de zoekmachines zijn (nog) niet slim genoeg. Ze begrijpen niet dat als ik “Anton Koolhaas” intik ik graag een lijstje wil zien van alle boeken die elk van deze winkels heeft van deze auteur. In plaats daarvan krijg ik de meest rare treffers (zelfs pagina’s waar niet eens één boek van Koolhaas op staat).

Maar goed, een tweede kans: vandaag  nogmaals geëxperimenteerd hiermee (misschien stonden de sterren niet goed die dag?)

Helaas, zelfde resultaat.

Maar het werd nog gekker toen ik boeken van Anton Koolhaas via Bol’s eigen zoeksysteem probeerde  te vinden. Ik dacht toch dat je makkelijk zo’n lijstje tevoorschijn zou moeten kunnen toveren (toch?):

Nederlandse boeken -> Anton Koolhaas -> zoeken

Resultaat (een greep uit de eerste 10 treffers): 1 goede treffer, 3 vage boeken (over Anton Koolhaas??), en veel boeken die niets met Anton Koolhaas te maken hebben, waaronder… een basishandleiding Excel – van Anton Aalberts!! Just what I need…

Probeer ik het vervolgens met aanhalingstekens: “Anton Koolhaas” dus… resultaat? : 2 vage boeken, en de goede treffer uit de vorige lijst staat er niet tussen. Even terug zoeken dan. Aha! Geen voornaam.

Nu, nooit opgeven dus (niet als je in de bibliotheek werkt in elk geval) zoeken op “A. Koolhaas” blijkt het gewenste resultaat te geven (hoera!), maar wel een beetje suf dat dit de enige manier is om die zo felbegeerde lijst met zijn boeken tevoorschijn te kunnen toveren… (alleen “Koolhaas” typen gaf ook teveel rommel)

Nu, met deze kennis, dan toch nogmaals een poging wagen in Rollyo en Google… (derde kans)

Op Google zag ik nu tot mijn stomme verbazing geen gesponsorde koppeling voor Anton Koolhaas (?!!) maar als troost ditmaal iets meer treffers in mijn zoekresultaten. Al zit er ook nu weer een berg rommel tussen (inmiddels had een gang naar De Slegte me minder tijd gekost… daar staan de boeken van Anton Koolhaas netjes naast elkaar in de kast)

Bij Rollyo sloegen de eerste 6 treffers weer nergens op, toen één treffer van Bol.com… en toen had ik er genoeg van.

Fin.

Geef een reactie

