Huiswerk gaat voor!

Iedereen [lees: niemand] wacht vol spanning en ongeduld op mijn verslagen, maar: huiswerk gaat voor! Er gaat namelijk toch flink wat tijd zitten in het schrijven van zo’n verslag. Inlezen in de materie, interessante informatie en links verzamelen, checken van gegevens (het moet wel ergens op slaan natuurlijk), alles ordenen en vooral toch ook nog iets interessants en leesbaars  tevoorschijn toveren uit de schaarse danwel chaotische aantekeningen (of uit mijn geheugen). Even geduld dus nog a.u.b. 😉

Mijn opleiding geldt als prioriteit nummer 1. De module waar ik nu mee bezig ben (Toegankelijk maken van informatie) bestaat grofweg uit twee delen: titelbeschrijven en onderwerpsontsluiting. Dat eerste wordt ook wel ‘zie-je-zo ontsluiting’ genoemd omdat het de formele gegevens betreft van publicaties (gegevens die je van het titelblad overneemt of uit één van de andere aangewezen bronnen, en daar gelden ook weer allemaal regels voor), maar dat valt dan ook weer tegen hoor! Veel dingen zie je dus helemaal niet zo, in elk geval niet als je de regeltjes (nog) niet goed kent, want wat je ziet moet je natuurlijk eerst nog goed interpreteren (bijv. wie is nu de auteur van een publicatie met hoofdzakelijk reproducties van werken van Gustav Klimt? – leuk geval, daarover later mogelijk meer). En onderwerpsontsluiting, het andere deel dus, dat is de inhoudelijke ontsluiting van publicaties/documenten. Hierbij maak je een samenvatting en ken je trefwoorden/descriptoren toe en/of deel je een werk in binnen een bepaald classificatieschema. Hieraan gekoppeld zit bij veel werken in open opstelling ook de toekenning van de plaatsingscode (signatuur), als de plaatsingscodes een systematische indeling hebben. Er komt dus nog heel wat bij kijken!

De ontsluiting van publicaties (het toegankelijk maken ervan) is van groot belang voor de vindbaarheid van informatie. Je bent eigenlijk met de kern bezig van het terugvindbaar maken van de inhoud van een collectie voor geïnteresseerden (of dat nu wetenschappers, studenten of andere klanten van de UBA of daarbuiten zijn). Het is dus zeer belangrijk werk. Boeken kunnen fysiek wel in de kast aanwezig zijn en toch niet terug te vinden zijn. Vooral als boeken in het gesloten magazijn niet goed ontsloten zijn, is het net of ze niet bestaan. Denk daar maar eens over na 😉

De huiswerkopdracht waar ik me straks over ga buigen in het kader van de onderwerpsontsluiting, is het maken van een onderwerpsomschrijving, het toekennen van onderwerpselementen en het toekennen van descriptoren (thesaurustermen) incl. het maken van de daarbijbehorende verwijzingen – bij vier korte boekbesprekingen. Daar ben ik dus nog wel even mee zoet…

Advertisements

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: