GO vervolgd

Ik ben inmiddels begonnen met de tweede module bij de GO: Organisatie en Beheer van het Informatieaanbod. Volgende week woensdag heb ik de laatste les van de basismodule, waarna ik direct de week erop met de vervolgmodule verder ga.

Tot nu toe is het vooral ook véél stof. In drie lessen een hele syllabus doorwerken, daz nie nix… vandaar even de stilte op mijn blog… excusez-moi!

Om een indruk te geven – het gaat min of meer over collectievorming en alles daaromheen:  de soorten publicaties, de functies van een collectie, het bepalen van de informatiebehoefte (statistieken, enquetering, collectie-evaluatie), collectieprofielen/collectievormingsprofielen (niveau, beleid, coördinatie), acquisitie, sanering (zie ook: boekenverhuizingen) en digitalisering (elektronische bestanden, portals, repositories).

Ik weet ook al dat we in de vervolgmodule enkele excursies gaan krijgen, waaronder eentje naar NBD/Biblion! Leuk!! Ben heel benieuwd hoe het er daar uitziet 🙂

We hebben het ook gehad over boekbinden en de anatomie van het boek. Dit vond ik zelf wel een heel leuk onderwerp, zo zie je maar weer hoe weinig weet je hebt van de objecten waar je toch dagelijks mee werkt! Ter illustratie, voor boekenliefhebbers: een doe-het-zelf-cursus handmatig boekbinden op YouTube 😀

Geef een reactie

