Dure zoekacties?!

Nu las ik toch iets wereldschokkends in de GO syllabus! Ik schrok wakker uit een voor de rest bekend verhaal over het GGC (u weet wel, dat Gemeenschappelijk Geautomatiseerd Catalogiseersysteem, waar ik het al eerder over gehad heb):

elke zoekactie in het GGC kost geld!

Watte?! Huh?! Ik kan mij toch niet voorstellen… Waarom is mij dit dan nooit verteld? Ik sta paf! Ik ga dit direct (d.w.z. dinsdag) verifiëren op mijn werk. Dan hoort u nog van mij of dit een storm in een glas water is, of misschien wel dat ik de énige ben die níet op de hoogte was hiervan…

Ik verbaas mij toch nog keer op keer over dingen hoor! Zo’n opleiding is wel een eye-opener zeg…

7 reacties

  1. Martine said,

    januari 26, 2009 bij 10:11 am

    Ja – dit klopt. Per instelling zijn bedragen contractueel neergelegd waarbij je dan moet denken dat wanneer en bv na 2x zoeken geen mutatie is gedaan hetbijvoorbeeld 0,654 euro per zoekactie kost. Het zijn vaan lastige regels om te doorgronden, maar van de rekening die ik hier ieder jaar voorbij zie komen aan ggc-kasten zou ik jaarlijks een appartementje kunnen kopen!

  2. januari 27, 2009 bij 11:08 am

    Hartelijk dank voor het antwoord! Geen van de collega’s aan wie ik het tot nu toe gevraagd had wist van iets…

  3. Martine said,

    januari 30, 2009 bij 11:32 am

    Je hebt natuurlijk verschillende soorten contracten. Er zijn geloof-ik ook afkoopcontracten, voor all-in onbeperkt zoeken.

  4. januari 31, 2009 bij 3:58 pm

    Hela, daar had ik nou niet aan gedacht. Waar werk jij? 🙂

  5. Martine said,

    februari 2, 2009 bij 8:22 am

    Avans Hogeschool (Breda-Tilburg-Den Bosch), als catalogiseerder / functioneel systeembeheerder

  6. Joelle said,

    februari 6, 2009 bij 10:19 pm

    Wat Martine zegt klopt. Ik mis alleen één ding. Bij het invoeren van titels krijg je ook weer een bepaald aantal zoekopdrachten gratis, ongetwijfeld ook afhankelijk van je contract. Maar hiermee kan je toch redelijk wat zoekopdrachten doen is onze ervaring.

  7. februari 7, 2009 bij 11:49 am

    Ach, wat leuk! Ik dacht eerst je werkt vast ook op de UBA, maar nu ben ik erachter gekomen dat er ook bibliocollegae van buiten de UBA wel eens langskomen op mijn bloggie 😀
    Ik weet nog niet hoe het op de UBA zit vrees ik – dat de catalogiseerders van niets wisten is nog geen garantie, zeker niet gezien de informatiestroom in onze organisatie bij de muur van elke afdeling lijkt te stoppen… ik vraag nog even verder, en ik zoek in elk geval wat voorzichtiger totdat ik uitsluitsel heb 😉


Geef een reactie

