Inlichtingenwerk & klantencontacten

Twee modules van mijn bibliotheekopleiding bij de GO heb ik inmiddels met succes afgerond. Dat waren Toegankelijk maken van informatie en Organisatie en beheer van het informatieaanbod.

Nu ben ik bezig met de derde module: Inlichtingenwerk en klantencontacten. De basismodule, bestaande uit 4 lessen, heb ik al achter de rug. Deze basismodule was een communicatietraining, bedoeld om communicatieve vaardigheden te leren, in het kader van de klantencontacten. Ook presentatievaardigheden en conflicthantering zitten in deze module. De vervolgmodule richt zich met name op informatievaardigheden. Daarbij hoort ook het maken van een werkstuk, bestaande uit zoekopdrachten (waarbij dus het aanleren van zoekvaardigheden en de selectie en ordening van de gevonden titels centraal staan, niet zozeer het onderwerp zelf). Ik wil een werkstuk gaan maken over doolhoven en labyrinten, mogelijk dat ik er t.z.t. op mijn blog nog wat van publiceer, voor de liefhebbers 🙂

 Synchroon met deze module loopt nu mijn inwerktraject aan de informatiebalie en in de Dortmondzaal (onderdeel van de afdeling informatiediensten van de UBA). Ik kan zelden van mijzelf zeggen dat ik een uitstekende timing heb met dingen, maar dit was gewoon een góed plan. Ik krijg deze week mijn eerste les over naslagwerken van de UBA, terwijl ook de GO module een aanzienlijk stuk bevat over het gebruik van naslagwerken (we krijgen zelfs een excursie in het kader van naslagwerken, en wel naar de Radboud Universiteit in Nijmegen). De analytische vaardigheden voor vraagbeantwoording die ik in deze module krijg, komen mij weer te pas bij bijv. de vraagbeantwoording in het programma QuestionPoint waar ik nu mee leer werken. Die online-informatieservice heet bij ons trouwens UBAcoach (het universitaire broertje van Al@din: aladin.bibliotheek.nl). Zo zie je maar weer: de timing kon eigenlijk niet beter! 😀

5 reacties

  1. Alice said,

    april 20, 2009 bij 6:35 pm

    Ik ben heel benieuwd naar je werkstuk en je blogpost over de doolhoven.

  2. sally86 said,

    april 24, 2009 bij 9:50 am

    Wat leuk! Een baan met afwisseling. Wat moet je in de Dortmondzaal doen?

    Ik heb in 5 week mijn eindexamen van mijn opleiding.

    groetjes,

    Jana

  3. april 26, 2009 bij 11:13 am

    Hoi Alice,
    het werkstuk is nog lang niet af vrees ik (ik heb tot 3 juni de tijd ervoor), maar ik zal er aan denken dan, alleen moet je nog even geduld hebben… 😉

    Hoi Jana,
    veel succes met je eindexamen!! weet je al wat je erna gaat doen?
    In de Dortmondzaal beantwoorden we de telefonische vragen en de vragen die we krijgen via chat en QuestionPoint.

    grts!
    maya

  4. sally86 said,

    april 27, 2009 bij 8:37 am

    Naar mijn opleiding krijg ik een traject voor 2 jaar. Ik zul voor een catalogiseerings-project van oude katalogus kaartjes werken. Van de kaartjes is al een scanning gemaakt en de records zijn in het buitenland gemaakt worden. Wij moeten dat allemaal controleren en bepaalde, moeilijk boeken inwerken. Daar is nog heel veel te doen.

  5. april 30, 2009 bij 7:50 pm

    Wat goed zeg. Klinkt als een hele onderneming 🙂 veel succes!


Geef een reactie

